Vi er fire pædagogstuderende fra 4. semester på pædagoguddannelsen i Randers. Vi er i gang med tema 3, som hedder "Individ, Individualitet og fællesskab". Det omhandler bl.a relationsdannelse og det pædagogiske arbejde, både kulturelt, politisk og økonomisk.

torsdag den 28. april 2011

Kulturanalyse

Umiddelbart vil en kulturanalyse på baggrund af to timers observation være uladsiggørlig, ikke desto mindre vil jeg her gøre forsøget med en mini kulturanalyse efter Edgar Scheins opskrift af vores besøg på Bazar vest.








Artefaktniveau: ”Artefakt betyder et kunstprodukt (modsat et naturprodukt). Der er altså tale om ting, der er menneskeligt frembragt eller forarbejdet” (Mørch, 2007). Når vi er på besøg i Bazar vest, på udkig efter artefakter så er der selvfølgelig en masse indtryk man optager og bearbejder, men hvilke ting betyder noget helt særligt for de selvstændige i basaren og dem som bruger den dagligt?


Vi er i Danmark blevet så vant til ’anderledes’ kulturer derfor diskuterede vi på vores tur rundt på basaren om hvorvidt to timer virkelig var alt for lidt i forsøget på at lave en kulturanalyse. Noget der sprang i øjnene var de mange plakater med sangere og popstjerne med anden etnisk baggrund end dansk. Plakaterne reklamerede for sangernes koncerter, hvoraf mange foregik i udlandet, heriblandt Berlin. Mange af plakaterne var skrevet på arabisk og dem som ikke var, var skrevet på engelsk.


Noget andet man lagde mærke til i de forskellige butikker, hovedsalig de tyrkiske var skiltningen med forskellige fodboldbannere fra deres hjemland. Det var let at se at her var noget af betydninge, især hos en grønthandler der havde hængt et meget stort banner op med et tyrkisk fodbold, og yderligere et halstørklæde med klubbens navn over sin disk.

Rundt omkring i basaren hang mange ’no_smoking’ skilte, ikke noget der i sig selv er kilde til direkte forundring, men så alligvel, for det var rigtig mange skilte af den slags der hang rundt omkring. Først tænkte vi over hvorfor det mon var nødvendig med så voldsom en skiltning når det nu engang er ulovligt at ryge sådanne steder ifølge dansk lovgivning, indtil vi så flere med tændte cigaretter, og talte med en person der gav udtryk for at det var meget almindeligt for folk at ryge her.


Bazar vest er en smeltedigel af kulturer fra alle verdens hjørner, og når man begiver sig rundt, tales der båd urdu, somalisk, arabisk, tyrkisk, og mange andre sprog men fælles for de forskellige kunder og købmænd på basaren er at de ikke kender alle de sprog, og at dansk derfor bliver til en fællesnævner og en forståelses ramme. Vi havde på forhånd ventet at se forskellige flag, fra de forskellig købmænds respektive nationaliteter, en arrogant tanke i sig selv, for vi kunne ikke på forhånd vide hvad de var eller hvad de følte sig som. Det eneste flag vi så, og dem så vi mange af, var det danske.


Synlige værdier: ”værdierne er elementer i kulturen, som er bevidste, der er enighed om, og derfor kan stilles til skue for omverden.”(Mørch, 2007). Jeg har blandt andet kigget på basarens hjemmeside for her at finde frem til stedets synlige værdier, men også set på de signaler der mødte os på turen rundt i den gamle kedelfabrik.


En brochure på basarens hjemmeside fortæller læseren at Bazar vest er et privatfinansieret integrations og beskæftigelsesprojekt og fortæller på den måde og samtidig bogstaveligt at Bazar vest er et sted hvor nydanskere har mulighed for at etablere og integrere sig i det danske samfund. Det er altså en ’win-win situation’, da de etniske minoriteter får mulighed for at skabe sig et liv, og det danske samfund samtidig kan få noget igen i form af statens krav om integration.


Når man taler om værdier er det ofte vigtig at der er enighed om dem, derfor er der i Bazar vest også et demokratisk valgt bruger råd der består og er valgt af lejerne. Når man bevæger sig rundt på basaren er det da også nemt at få øje på fællesskabet når købmændene står uden for deres butikker og snakker højlydt med hinanden, eller taler længe og interesseret med kunderne, en synlig værdi er intimitet og nærværd. For at drage en parallel til artefaktniveauet så, så vi hos en slagter en pokal med indgraveringen ”til Århus bedste slagter, fra en meget tilfreds kunde.


Grundlæggende antagelser: ”de grundlæggende antagelser er overvejende ikke-bevidste. Grundlæggende antagelser er selvfølgeligheder, altså forståelser af virkeligheden, som forekommer indiskutable for medlemmer af kulturen.(Mørch, 2007). Stemmer de grundlæggende antagelser overens med de synlige værdier?


Integration er et omdiskuteret begreb og til tider et abstrakt begreb, men hvis man for eksempel lever i et parallelt samfund vil integration vanskeliggøres da der derfor vil være modstridene holdninger og handlinger. Uden på nogen måde at konkludere eller mene at Bazar vest er et parallelt samfund kan jeg sagtens sætte spørgsmålstegn ved enkeltdele af kulturen.


I basaren ligger en lille ’klinik’ der huser en sygeplejerske som blandt andet har til opgave at informere om sundhed, og derfor også om faren ved rygning. Hendes funktion er speciel aktuel i Bazar vest da vi både så med vores egne øjne og blev bekræftet i af sygeplejersken selv, at rygning er inden for i basaren er normalt. Jeg kan derfor fristes til at konkludere at normen i basaren er at rygning indenfor er tilladt og at dette derfor er en norm, resten af samfundet ikke deler, og at integrationen her er mangelfuld.


Vi gik i en af de bageste gader, en øde gade med en enkelt gruppe på ca. ti stående i den ene ende, her mødte vi en person der fortalte at det var i denne gade der blev solgt stoffer med henvisning til omtalen i medierne omkring salg af khat. Hvis det er en grundlæggende antagelse at der bliver solgt stoffer i en gade i basaren er det også ven norm der ikke stemmer overens med det danske samfunds, ej heller med ideen om Bazar vest som et integrationsprojekt.


Afsluttende:

Hele basaren er kendt i det ganske danske land, og bageren bringer ud i hele Århus. Der kan altid sættes spørgsmål ved integration, for hvad er det helt præcist? Som Constantinopel byggede bro mellem asien og Europa ved Bosporus-strædet gør Bazar vest det samme. I et kulturelt sammensurium som basaren jo er, vil integration altid være i fokus, men sandheden er at Bazar vest er et skole eksempel på et integrations perspektiv, hvor de implicerede mødes der hvor de er, og anerkendes for deres kultur samtidig med at de tager den danske kultur og sprog til sig. Det er alt hvad DF ikke bør frygte og enhver integrationsministers drøm med de samme forbehold der er ude i resten af det danske samfund, for det er hvad Bazar vest fremstår som, en del af det danske samfund.


Litteratur: Susanne Idun Mørch, 2007, Individ, Institution og samfund, s. 175-186


(billedere er fundet via googles billedsøger, hvis du er utilfreds så skriv til rone@live.dk)

1 kommentar:

  1. Vogueplay.com/dk casino gør det muligt at opleve casinoverdenen uden at skulle registrere eller downloade noget

    SvarSlet