Vi er fire pædagogstuderende fra 4. semester på pædagoguddannelsen i Randers. Vi er i gang med tema 3, som hedder "Individ, Individualitet og fællesskab". Det omhandler bl.a relationsdannelse og det pædagogiske arbejde, både kulturelt, politisk og økonomisk.

torsdag den 28. april 2011

All different - all equal.





Jeg står i mit køkken og jonglere med to viskelædere, eller jeg prøver i hvert tilfælde, da en af dem lander i panden med min aftensmad. Jeg brænder mine fingre da jeg hurtigt fisker det op, mon viskelæder er giftigt?


Mød Malcolm, med efternavnet Ross, han kommer fra England hvor han har sagt en masse kloge ting, han er dramapædagog og kreativitetsforsker. Malcolm Ross kender ikke Cirkus tværs, han ved ikke at det er grunde til at jeg står i mit køkken og prøver på at jonglere, men han ved en masse andet.


Malcolm Ross har lavet en model, det er den ude til højre, det er en klog model, som man kan bruge til en masse kloge ting. Jeg vil bruge den her, om det er klogt vil jeg lade dig om at afgøre.

Leg.
En af de meget kloge ting ved Malcolm Ross’ model er at der står leg, og det gør der fordi Malcolm Ross mener at leg er meget vigtigt, både for voksne og for børn. Leg er vigtig fordi det er frivilligt og noget man gør fordi man har lyst til det. I Cirkus tværs har man lyst, her leger de på livet løs, både børn og voksne. De springer i trapez, og hopper på trampolin, de laver akrobatik, og så jonglere de en del bedre end mig. Men det er lige meget hvis man er ligeså dårlig som jeg er, for som der står på popcorn boden all different – all equal, hvis du ikke lige er god til det ene så er du nok god til det andet. Det vigtigste er at du er med i legen og at du får lov til at prøve, her er alle velkommen, og som cirkus mutter Trille siger ”det koster gratis”.


Impuls.


Malcolm Ross er så klog at han selvfølgelig ikke kun har skrevet en ting i sin model, i midten af det hele har han skrevet Impuls. Hvad er drivkraften? Hvorfor er du her Ahmed? Hvorfor er du her Dennis? Fordi det er sjovt. Impuls hænger nemlig sammen med legen, alle børn er her primært fordi de har lyst, lyst til at lege, lege med deres legekammerater. Impulsen får måske flere grene, måske får du som Ahmed ansvaret for at træne de mindre børn i at køre på ethjulet cykel. Måske bliver cirkus tværs dit holdepunkt i en hverdag præget af nederlag. Impulsen er måske de nederlag du lider uden for cirkus, du kommer her, du leger her, du skaber en identitet, her bliver du anerkendt fordi du er den du er, her skaber du dig selv.


Sanser.

Ja han er klog, han er så klog ham Malcolm at han ikke kunne nøjes med at skrive leg og impuls i sin model, han skrev også sanser. Igennem vores sanser oplever vi verden og danner vores indtryk af den, vi ser, høre, røre og lugter. Hvis verden giver dig en lussing gør det ondt, og hvis verden råber dig i øret bliver du døv ligesom du bliver blind hvis den prikker dig i øjet. I mødet med verden skabes vores følelsesintelligens, det vil blandt andet sige vores evne til at føle empati, vores sociale evner og evnen til at motivere os selv. Cirkus tværs giver nogle børn og unge som måske har modtaget sin del lussinger og skældud en mulighed for sanse en positiv omverden. I cirkus tværs får man ofte lagt en arm om skulderen, eller af vide at man er god til det man gør. Når børnene i cirkus tværs laver akrobatik, eksempelvis menneskepyramide har de ansvar for hinandens ve og vel, de skal føle hinanden og stole på hinanden, og det er de gode til. Ja han er klog ham Malcolm Ross.


Fantasi.

Faktisk er han så klog at der også er blevet plads fantasi i hans model. I cirkus tværs hersker fantasien. Hvad kan lade sig gøre på en trampolin, hvor store ting kan man jonglere med og hvor mange er der plads til i en menneskelig pyramide? Fantasien ingen sætter grænser, og jo mere der kan lade sig gøre desto vildere bliver fantasien. Cirkus direktør Trille fortæller nogle måbende drenge der øver sig i at lave pyramide at hendes rekord er 67 mennesker i en enkelt pyramide. Trampolinen knirker da en af de store drenge springer og laver et halsbrækkende rul i luften, efterfølgende er det en af de nye pigers tur, Trille spørger hende om hun har lavet sådan et rul før. Det har hun ikke, ”det er okay” svare Trille, ”så springer du bare op, og laver en kolbøtte når du lander”. Som sagt så gjort, og Trille roser pigen. Vi fire studerende tænker nærmeste udviklings zone, Trille tænker på børnene og pigen bruger sin fantasi og drømmer om hvad hun kan når først hun mestre det at springe op og lave kolbøtter.


Håndværk & medie.

Som sagt er Malcolm Ross en meget klog mand, faktisk er han så klog, at han godt er klar over at for at kunne skabe et Cirkus har man brug for gode artister, og artister bliver ikke gode hvis ikke de kan deres håndværk og hvis ikke de kan deres håndværke, som eksempelvis jonglering så kan de ikke udtrykke sig ved hjælp af det. Trille er uddannet gøgler og mange af de andre ansatte er virkelig dygtige til deres håndværk, faktisk er de så dygtige at de kan lære fra sig, så børnene kan lære et eller måske endda flere håndværk, og derefter begynde at udtrykke sig igennem det.


Hvornår er man klog?

Malcolm Ross’ model handler om at skabe. Cirkus tværs skaber cirkus, de skaber et udtryk og det er vigtigt for Malcolm Ross’ og Malcolm Ross, han er klog. Men i cirkus tværs er det vigtigste ikke at skabe en cirkus forestilling, det vigtigste er at skabe mennesker. Det vigtigste er at lege, og på den måde give børnene forudsætninger for at være, være i verden, være i Århus, være i sig selv. Det vigtigste er at forstå at aller er forskellige og at alle er lige. Jo Malcolm Ross er en meget klog mand, men i cirkus tværs er de klogere for de kender ikke engang Malcolm Ross eller hans model og de har regnet den ud alligevel.


Tilbage i mit køkken har jeg nu en brænd vabel på fingeren men jeg fatter de to viskelæder igen og øver videre, for jeg er blevet inspireret, inspireret af Trille, Ahmed, Dennis og alle de andre børn, unge og voksne, der leger, og sanser og bruger deres fantasi, inspireret af cirkus tværs, inspireret til at blive ved, inspireret til at være mig, og til at være klog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar