Jeg står i mit køkken og jonglere med to viskelædere, eller jeg prøver i hvert tilfælde, da en af dem lander i panden med min aftensmad. Jeg brænder mine fingre da jeg hurtigt fisker det op, mon viskelæder er giftigt?
Leg.
En af de meget kloge ting ved Malcolm Ross’ model er at der står leg, og det gør der fordi Malcolm Ross mener at leg er meget vigtigt, både for voksne og for børn. Leg er vigtig fordi det er frivilligt og noget man gør fordi man har lyst til det. I Cirkus tværs har man lyst, her leger de på livet løs, både børn og voksne. De springer i trapez, og hopper på trampolin, de laver akrobatik, og så jonglere de en del bedre end mig. Men det er lige meget hvis man er ligeså dårlig som jeg er, for som der står på popcorn boden all different – all equal, hvis du ikke lige er god til det ene så er du nok god til det andet. Det vigtigste er at du er med i legen og at du får lov til at prøve, her er alle velkommen, og som cirkus mutter Trille siger ”det koster gratis”.
Impuls.
Malcolm Ross er så klog at han selvfølgelig ikke kun har skrevet en ting i sin model, i midten af det hele har han skrevet Impuls. Hvad er drivkraften? Hvorfor er du her Ahmed? Hvorfor er du her Dennis? Fordi det er sjovt. Impuls hænger nemlig sammen med legen, alle børn er her primært fordi de har lyst, lyst til at lege, lege med deres legekammerater. Impulsen får måske flere grene, måske får du som Ahmed ansvaret for at træne de mindre børn i at køre på ethjulet cykel. Måske bliver cirkus tværs dit holdepunkt i en hverdag præget af nederlag. Impulsen er måske de nederlag du lider uden for cirkus, du kommer her, du leger her, du skaber en identitet, her bliver du anerkendt fordi du er den du er, her skaber du dig selv.
Faktisk er han så klog at der også er blevet plads fantasi i hans model. I cirkus tværs hersker fantasien. Hvad kan lade sig gøre på en trampolin, hvor store ting kan man jonglere med og hvor mange er der plads til i en menneskelig pyramide? Fantasien ingen sætter grænser, og jo mere der kan lade sig gøre desto vildere bliver fantasien. Cirkus direktør Trille fortæller nogle måbende drenge der øver sig i at lave pyramide at hendes rekord er 67 mennesker i en enkelt pyramide. Trampolinen knirker da en af de store drenge springer og laver et halsbrækkende rul i luften, efterfølgende er det en af de nye pigers tur, Trille spørger hende om hun har lavet sådan et rul før. Det har hun ikke, ”det er okay” svare Trille, ”så springer du bare op, og laver en kolbøtte når du lander”. Som sagt så gjort, og Trille roser pigen. Vi fire studerende tænker nærmeste udviklings zone, Trille tænker på børnene og pigen bruger sin fantasi og drømmer om hvad hun kan når først hun mestre det at springe op og lave kolbøtter.
Som sagt er Malcolm Ross en meget klog mand, faktisk er han så klog, at han godt er klar over at for at kunne skabe et Cirkus har man brug for gode artister, og artister bliver ikke gode hvis ikke de kan deres håndværk og hvis ikke de kan deres håndværke, som eksempelvis jonglering så kan de ikke udtrykke sig ved hjælp af det. Trille er uddannet gøgler og mange af de andre ansatte er virkelig dygtige til deres håndværk, faktisk er de så dygtige at de kan lære fra sig, så børnene kan lære et eller måske endda flere håndværk, og derefter begynde at udtrykke sig igennem det.
Malcolm Ross’ model handler om at skabe. Cirkus tværs skaber cirkus, de skaber et udtryk og det er vigtigt for Malcolm Ross’ og Malcolm Ross, han er klog. Men i cirkus tværs er det vigtigste ikke at skabe en cirkus forestilling, det vigtigste er at skabe mennesker. Det vigtigste er at lege, og på den måde give børnene forudsætninger for at være, være i verden, være i Århus, være i sig selv. Det vigtigste er at forstå at aller er forskellige og at alle er lige. Jo Malcolm Ross er en meget klog mand, men i cirkus tværs er de klogere for de kender ikke engang Malcolm Ross eller hans model og de har regnet den ud alligevel.
Tilbage i mit køkken har jeg nu en brænd vabel på fingeren men jeg fatter de to viskelæder igen og øver videre, for jeg er blevet inspireret, inspireret af Trille, Ahmed, Dennis og alle de andre børn, unge og voksne, der leger, og sanser og bruger deres fantasi, inspireret af cirkus tværs, inspireret til at blive ved, inspireret til at være mig, og til at være klog.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar