Vi er fire pædagogstuderende fra 4. semester på pædagoguddannelsen i Randers. Vi er i gang med tema 3, som hedder "Individ, Individualitet og fællesskab". Det omhandler bl.a relationsdannelse og det pædagogiske arbejde, både kulturelt, politisk og økonomisk.

fredag den 1. april 2011

DKK fremlæggelse

”Bogstart.”
  • ”Bogstart” er et landsprojekt.
  • Det er en pakke med gratis bøger til børn i alderen 0-4 år. Målet med ”bogstart” er at opmuntre forældre til at læse højt for sit barn.
  • Et tilbud til udsatte familier. 50 % danskere og 50 % indvandrer.
  • Disse familier bliver ikke gjort opmærksom på at dette er et tilbud, og ikke en pakke som de kan takke nej til. Dette skyldes at forældrene helst skal tage imod pakken, fordi det vil gavne deres barn.
  • Kvinden vi har interviewet kommer ud til familierne for at aflevere denne pakke. Hun kommer når barnet er ½ år, 1 år, og dette tilbud slutter når barnet er 1 ½ år. Derefter skal de selv tage ned på biblioteket.
  • I sit besøg snakker hun med forældrene om hvor vigtigt det er, at læse højt for deres barn. Barnet får på den måde udviklet sit sprog, og får lettere ved selv at lære at læse.

Børnehavebiblioteket
  • Børnehavebiblioteket er et projekt, hvor 20 forskellige institutioner får nogle bøger fra Randers bibliotek. Der er bøger på forskellige niveauer.
  • Forældrene i børnehaverne har mulighed for at låne en bog af gangen.
  • Som en del af projektet kommer der en bibliotekar ud og laver nogle aktiviteter med fokus på bøgerne. Fx morgenlæsning, bibliotekaren kommer og læser for nogle børn.
  • Formålet med projektet er at få bøgerne ned i børnehøjde, så børnene får kendskab til hvad en bog er.
  • Derved at give børnene en lyst til at læse bøger og få læst højt.
  • At styrke børnenes sproglig og personlige udvikling.
  • Et andet formål med projektet er at bidrage til arbejdet med de pædagogiske læreplaner. Og at opfodre pædagogerne til at samarbejde med bibliotekarene, fx ved at inviterer dem med til et forældremøde, hvor de kunne inspirere forældrene og fortælle om nyde børnebøger.
Sprogudvikling à Wold s. 136 – sprogstimulering
  • Den voksne tilpasser sig barnets kompetenceniveau (jf. ”børnetilpasset sprog”)
  • Kommunikationen handler om noget som er ”her og nu”, eller som er centralt i barnets verden (jf. betydningen af ”jeg-forankring og ”fælles opmærksomhedsfokus” om det, barnet er er optaget).
  • Den voksne er sensitiv for barnets bidrag og lader disse bidrag få reel indflydelse på kommunikationen (fx udvidelse af indholdet i barnets ord og ytringer, samt at sætte navn på det, barnet er optaget af).
  • Kommunikation er præget af tæt følelsesmæssig nærhed, identifikation og tilhørighed mellem kommunikationspartnerne (jf. ”emotionel indføling”).

Litteracy:
  • Emergent litteracy (s. 20 i Hagtvet) → ”opdukkende skriftsproglighed”
  • ”I boglige miljøer, hvor skriftsproget er en integreret del af familiens hverdag, begynder den ofte parallelt med den mundtlige sprogudvikling.”
  • Shirley Brice Heath (s.126 I Hagtvet) → litteracy event = skriftsproglig hændelse = ”en hændelse, hvor et skriftlig dokument danner udgangspunkt for dialogerne og tolkningerne i en kommunikationshandling”.
  • Maintown, Roadsville, Trackton

Arnela, Daniel, Kathrine og Ronni, 09RS1

Ingen kommentarer:

Send en kommentar